enrico-pallazzo enrico-pallazzo
696
BLOG

"Bareizm" na TVP Historia o 15:00 (powtorka)

enrico-pallazzo enrico-pallazzo Kultura Obserwuj notkę 10

Dwa kadry z pierwszego ogladania - nic nowego, ale zawszec ciekawostka:


(kadry z filmu dokumantalnego Agnieszki Holland "Bareizm", TVP 1997)


I trzeci kadr jako zagadka. Kto jest autorem rysunku wiszacego na scianie za artysta Jerzym Markuszewskim.
 


Gdyby ktos dzisiaj ogladal, prosze zwrocic uwage na sceny czytanej kolaudacji filmu "Co mi zrobisz, jak mnie zlapiesz?". Jezeli ktos zna nazwiska Jesionowski, Rolinski, ewentualnie dalsze, niepokazane, to prosze o koment. Oczywiscie o Wilhelmiego, Porebe, Scibora-Rylskiego pytac nie musze.

Pare zrodel do kolaudacji & co:

"Miś" w Gdyni został całkowicie zignorowany, nie zdobywając żadnej nagrody...
 "Wiecie co, gdybyśmy żyli w kapitalizmie, to ja bym jeździł tym gratem, a Bareja mercedesem" - miał powiedzieć Zanussi.

film.interia.pl/wiadomosci/film/news/mis-czyli-triumf-bareizmu,1632207,38

Film na siedem lat trafił na półkę, Bugajski wyjechał z Polski, a Zespół Filmowy "X", w którym film powstał, został rozwiązany.

- No, proszę pana, to przecież nie przeze mnie. Ja rzeczywiście wściekłem się na kolaudacji, pewnie nieco przesoliłem, ale skąd mogłem wiedzieć, że tak źle to się skończy. Co ja poradzę, że miałem takie poglądy. Ale ten wpis w formularzu to rzeczywiście niepotrzebnie, dziś bym tego nie zrobił.

[Po "Bareizmie" na TVP Kultura dano akurat "Przesluchanie" Bugajskiego]

Inna kolaudacja. Film "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz" Stanisława Barei (1977). Tym razem nie spodobała się panu świnia biegająca po ulicach Warszawy. Poręba: "Chodzi mi o tę świnię, z tego wynika, że wszystko jest ześwinione, łącznie z ludźmi, nie zgadzam się z tym". Pod względem ideowym - w skali od 1 do 25 - ocenił pan film na zero. Bareja potem przez rok musiał film przerabiać i kastrować pod dyktando cenzury.

- Ale świnia akurat została, najlepszy dowód, że cenzura nie słuchała Poręby. Wkurzyłem się po prostu na kolaudacji, bo ta świnia występowała na końcu filmu i stawała się metaforą całego społeczeństwa, a ja nie czułem się świnią.

wyborcza.pl/1,76842,4981478,.html

Dopiero po śmierci reżysera ukazał się tekst Macieja Pawlickiego, który przy każdej okazji warto przypominać: „Barei zrobiliśmy krzywdę. My, sfora filmowych pismaków. Nie warto już bić się w piersi, ale warto puknąć się w czoło. Im dokładniej przyglądam się z perspektywy czasu filmom Stanisława Barei, tym konieczność owego pukania wydaje mi się bardziej oczywista.”

www.express.bydgoski.pl/look/article.tpl

Okrutnie okaleczono komedię "Co mi zrobisz jak mnie złapiesz?" Nakazano reżyserowi usunięcie siedmiu scen, skrócenie dwunastu i przemontowanie pięciu. Z 18 kopii dopuszczono do dystrybucji jedynie 6. Zakwestionowano też reklamujący film plakat ze świnią, która w końcowej scenie filmu mówi: "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?".

www.eioba.pl/a/2z71/ciecia-i-rzniecia-w-polskich-filmach

15070

Lubie polskie operetki, czeskie filmy, enerdowskie kryminaly i radziecka kuchnie. I o tym ten blog. Free counters

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura